بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

نورآفتاب و کاهش خطر ابتلا به ام‌اس

اخبار پزشکی | نورآفتاب و کاهش خطر ابتلا به ام‌اس همان‌گونه که می‌دانید امروزه بیماری‌هایی وجود دارند که هنوز درمان قطعی نداشته و اکثر مبتلایان را به کام مرگ می‌کشاند. بیماری‌هایی چون ام‌اس، ایدز، سرطان، هپاتیت و... که همه روزه برتعداد مبتلایان به این بیماری‌ها افزوده می‌گردد و حتی دلایل ابتلا به این بیماری‌ها نیز نامعلوم است، اما می‌توان با توجه بیشتر و رعایت بهداشت جسمی، غذایی و روانی از ابتلا به آنها پیشگیری کرد.
 

در تازه‌ترین تحقیقات، پژوهشگران استرالیایی دریافتند که بین نورآفتاب و ابتلا به بیماری ام‌اس ارتباط معناداری وجود دارد.

آنها این مطالعات را روی زنان باردار انجام دادند و دریافتند که مادرانی که در دوره بارداری مخصوصاً ۳ماهه اول بارداری، به میزان کافی در معرض نورآفتاب قرار می‌گیرند، نوزادانشان در بزرگسالی کمتر به بیماری ام‌اس مبتلا می‌گردند.

در این مطالعات مشخص شد که بین سطح پایین ویتامین D و ابتلا به بیماری ام‌اس ارتباط زیادی وجود دارد به طوری که دیده شد مادران بارداری که کمتر در نور مستقیم خورشید (که از منابع مهم و عمده ویتامین Dمی‌باشد) قرار می‌گیرند، بیشتر دچار نقص در سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی شده و ریسک ابتلا به ام‌اس در نوزادانشان در آینده افزایش می‌یابد.

در این تحقیقات، پژوهشگران روند تولد ۱۵۲۴ نوزاد را که در بزرگسالی به ام‌اس دچار شده بودند، مورد تحقیق و بررسی قرار دادند. این افراد در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ متولد شده بودند.

مشخص شد از این تعداد بیشتر افرادی که به ام‌اس مبتلا شده‌اند در ماه‌های نوامبر و دسامبر متولد شده‌اند.

این بدین معناست که ۳ ماهه اول بارداری در مادران این افراد در طول ماه‌های سرد زمستان بوده است. درست زمانی که میزان نور آفتاب کم بوده است.

در این میان همچنین مشخص شد بیشتر مبتلایان متعلق به نیمکره‌جنوبی زمین بوده‌اند که میزان سرما در آن بیشتر و شدیدتر است و مادران این افراد در ۳ ماهه اول بارداری که در فصل زمستان بوده است، کمتر در هوای آزاد و نور خورشید قرار داشته‌اند. از بین افراد مبتلا درصد بسیار کمی در ماه‌های می و ژوئن متولد شده‌اند.

یعنی این‌که ۳ ماهه اول بارداری مادران این افراد در اوایل تابستان یعنی ماه‌های سپتامبر و نوامبر بوده است.

در این پژوهش معلوم شد که ریسک ابتلا به سفت‌شدگی و تصلب بافت‌ها در افرادی که در اوایل تابستان به دنیا آمده‌اند، ۳۰ درصد بالاتر است و همان‌طور که گفتیم این افراد ۳ ماهه اول جنینی خود را در ماه‌های زمستان و کاهش نورخورشید سپری کرده‌اند.

محققان دریافته‌اند که ویتامین‌D برای تکامل سیستم عصبی مرکزی فوتوس (جنینی که در ۳ ماهه اول بارداری است) بسیار اهمیت دارد.

مکمل‌های ویتامین D برای جلوگیری از ابتلا به تصلب بافت‌ها در زمان بارداری نیز بسیار مهم و ضروری است.این نتایج و پژوهش‌ها، نتایج قبلی تحقیقات دانشمندان را که در نیمکره شمالی زمین انجام شده است، تأیید کرده است.

در تحقیقاتی که در نیمکره شمالی انجام گرفت مشخص شد که درصد ابتلا به ام‌اس در افرادی که در ماه می‌ متولد شده‌اند بسیار بالاتر است، چراکه مادران آنها در ۳ماهه اول بارداری خود که در ماه‌های سرد سپتامبر و نوامبر بوده است به علت سردی هوا کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته‌اند.

ام‌اس از آن دسته بیماری‌های لاعلاجی است که در مناطق دور از استوا رایج است. یعنی مناطقی که میزان تابش نورخورشید که منبع مهم ویتامین D است، در آن کم است.

این بیماری نوعی ناتوانی دائمی در دستگاه عصبی مرکزی است که علائمی چون بی‌حسی یا ضعف در یک یا چند عضو بدن، کاهش و ضعف در بینایی، لرزش و رعشه در برخی اندام‌ها و لرزش و بی‌ثباتی در راه رفتن در آن به چشم می‌خورد.

لذا براساس توصیه محققان مادران باردار مخصوصاً در ۳ماهه اول باید به میزان کافی در معرض نورمستقیم خورشید قرار گیرند تا از این منبع مهم ویتامین D استفاده کرده و از تولد نوزادان مستعد به ابتلای ام‌اس پیشگیری کنند.

 

منبع: NEWS IN SCIENCE






تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب: نورآفتاب و کاهش خطر ابتلا به ام‌اس,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی